19 augustus 2022

Argo 5×5

Argo 5×5

Motorfabrikant KTM door de jaren heen

Door de tijd heen kan veel gebeuren. Zo ook voor de grootste motorfabrikant van Europa. In 1991 hadden ze een faillissement, maar nu zijn ze terug geklommen en produceren nu de meeste motoren van dit continent sinds 2012. We hebben het hier over KTM, de Oostenrijkse motorfabriek die al jaren meegaat. Het gaat goed met het bedrijf en lichten een tipje van de sluier op hoe zij hun machines maken. De fabriek ligt in Mattighoffen, een niet veelzeggende stad als jer er niet meer over zou weten. Het is gelegen in het Noorden van het land in de contreien van Salzburg. Het inwonersaantal komt niet boven de zesduizend uit en toch heeft het dorp landelijk en internationaal respect. Als je van plan bent om jouw eigen motor te rijden dan kan je bij Gul Motorrijlessen die juiste ervaring opdoen om de weg op te mogen.

Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen

In het begin heette het nog “Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen”, ergens in 1934, wat voor de afkorting KTM staat. Later is de eerste ‘K’ vervangen voor de ‘K’ van Kronreif. Voor het publiek was het toen nog niet heel interessant wat ze produceerden. Pas in 1954 kwam de motorproductie op gang voor particuliere motorrijders. Het bedrijf kampte met ups en downs wat terug te zien was in niet alleen de verkoopcijfers, maar ook de productieaantallen. Na het faillissement kwam het bedrijf gek genoeg juist op gang. Het bleek de redding te zijn geweest. Een jonge ondernemersgroep van internationale importeurs kocht het bedrijf op en bracht nieuw leven in de zaak. De oude beleidsvoerders hadden zich niet weten aan te passen aan de groeiende wereld waardoor deze verjonging van beheerders nodig was om de motorfabrikant weer op gang te krijgen.

Investeerders voor de motorfiets producent

Na een jaar of twee kwamen er meer investeerders op af en uiteindelijk werd het overgenomen door Cross Industries AG, waar het nog steeds onder valt en kon KTM weer een succes genoemd worden. De overname werd gedaan door een Nederlander die bij de groep importeurs hoorde en er weer een succesverhaal van wist te maken. Het motorbedrijf breidde zich uit. Nieuwe bedrijven werden aangekocht zoals Husaberg en WP Suspension, waarvan de laatste een Nederlands bedrijf is.

Redding van het bedrijf

Wat wel opmerkelijk is is hoe de fabrikant in motorfietsen zich heeft weten te redden. Want in het beginjaar na overname verkochten ze amper 7.000 motoren. Na tien was dit aantal al meer dan tien keer zoveel geworden. Op het jaar 2012 hadden ze meer dan 100.000 motorfietsen weten te verkopen. Van deze hoeveelheid was ongeveer veertig procent van de motoren bedoeld om op wegen te rijden en zestig procent voor offroad.